Jij bent nieuw!

22 januari 2024

Deze week wil ik weer een paar dagen besteden aan het thema ‘huiselijk geweld’. Een beladen thema. Ook als je hier zelf nooit mee te maken hebt gehad, geloof ik dat deze teksten je kunnen bemoedigen.

Haar vader misbruikte haar jaren. Haar moeder deed niets. Joyce Meyer, de wereldwijd beroemde christelijke prediker met meer dan 100 boeken op haar naam, is er open over. En ja, ze was boos! Heel boos op haar vader… en haar moeder!

Vergeven was geen optie voor Joyce. Dit was te erg. Proberen te vergeten, weg te stoppen en weg te werken, was de enige mogelijkheid die ze voor zich zag.

Ik begrijp haar zo goed. 

Vergeven is een proces. 

Dat kun je niet afdwingen bij jezelf als jou iets vreselijks is aangedaan, maar… je kunt er wel voor kiezen in gesprek te gaan met God hierover. Mag Hij jou vertellen dat je in Zijn ogen niet minder waard bent geworden? Mag Hij je influisteren dat Hij je totaal nieuw wil maken; volledig door de wasstraat van vergeving?

‘Want ieder mens die één geworden is met Christus, is door God helemaal nieuw gemaakt. De oude mens is verdwenen. Er is een hele nieuwe mens ontstaan. En dat is Gods werk.’  (2 Korintiërs 5:17-18, BB)

Hoe kun je nieuw zijn, als je je als een oud vod aan de kant geworpen voelt? 

Dat heb je te danken aan Jezus. Hij nam alle vuiligheid van je af. Liet dat vuilnis aan het kruis slaan. Jezus kreeg een giga straf voor die fouten. Die straf was zo groot, dat Hij stierf. Niemand dacht dat Hij de dood zou kunnen overwinnen door weer levend te worden. En toch gebeurde het. Jezus overwon. Die overwinning ligt nu voor jou klaar. Overwinning over diepe pijn. 

Hoe kan dat?

Het is het wonder van God!
Een wonder voor jou!

Jouw ‘nieuw’ zijn, betekent niet dat je leven plotseling perfect is. Innerlijk vernieuwt God je door Zijn ongekende kracht. 

Zijn Geest in ons maakt mogelijk, wat wij voor onmogelijk houden.

Zullen we samen bidden?
‘Dat U ons vernieuwt, is zo hoopvol. Dat betekent dat wat er is gebeurd in ons leven, niet langer bepalend is voor onze toekomst. We willen onze focus op U richten en niet op de verschrikkelijke momenten in ons leven. U maakt ons weer heel. In de naam van Jezus. Amen.’

P.S. Ben je zelf slachtoffer van huiselijk geweld of ken je iemand in je omgeving, zoek hulp. Neem bijvoorbeeld contact op met  ‘Veilig Thuis’ via 0800-2000, of ga naar de website van de overheid met veel informatie over waar je terechtkunt met je vragen en noden. Je kunt ook altijd contact opnemen met het coachingsteam van Ik Wonder Jou. Wij zijn geen professionele hulpverleners, maar willen je wel een luisterend oor bieden.

Zo blij dat je bestaat!

Wilma-handtekening-witteachtergrond

Ontdek meer berichten van Ik Wonder Jou

Wil je elke dag een bemoediging in je inbox? Meld je dan aan voor Ik Wonder Jou.



*Door je aanmelding geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

Lees hier meer over Ik Wonder Jou.

Heb je vragen?

Samen in gesprek over Jezus en geloof.

Ik Wonder Jou is onderdeel van Jezus.nl. Naast het ontvangen van een dagelijkse bemoediging kun je je ook verdiepen in Jezus en geloof via een van onderstaande mogelijkheden. Zit er iets voor jou tussen?