Kan iemand mij redden?

24 januari 2024

Wat er achter de voordeur gebeurt, zien we niet. Huiselijk geweld is verschrikkelijk. Ik wil je zo graag bemoedigen en aanmoedigen om de hoop niet op te geven, als je hiermee te maken hebt of je kent iemand van dichtbij die dit meemaakt.

‘Ik werd geïntimideerd door een aantal mannen op straat. Heel eng. Het was klaarlichte dag en er waren heel veel mensen om mij heen. Niemand deed iets. Niemand zei iets.’

Een jong meisje vertelt haar verhaal op Instagram. Wat zou jij doen als je met boodschappentassen door de winkelstraat loopt en je ziet dit? Durf je op te komen voor een ander? 

Angst voor de mogelijke gevolgen hiervan, maakt dat we geneigd zijn de andere kant op te kijken.

‘Maar jij moet spreken voor mensen die niet voor zichzelf kunnen opkomen.
Jij moet opkomen voor het recht van mensen die vertrapt en uitgebuit worden.’ (Spreuken 31:8, BB)

Ik zeg nu niet dat je tijdens een vuurgevecht er tussen moet springen, maar wel dat je je ervan bewust moet zijn dat het feit dat jij Jezus volgt, ook betekent dat je durft op te komen voor anderen. Leven als gelovige is niet uitsluitend zingen in de kerk, hard ‘amen’ zeggen en vervolgens met andere gelovigen koffie na afloop drinken. 

Je hebt een roeping!

Een roeping tot gerechtigheid en zorg voor anderen. Als de voordeur is gesloten, maar jij hebt een zwaar vermoeden dat daar dingen gebeuren die het daglicht niet verdragen, vraag God om wijsheid en kom in actie. Zijn Geest zal je duidelijk maken wat je moet doen. Hij zal je beschermen en jij kunt anderen helpen om hun bescherming bij God te vinden.

‘Als je bescherming zoekt bij de Allerhoogste God,
ben je helemaal veilig.

Ik zeg tegen de Heer:
“Bij U ben ik zo veilig als in een schuilplaats,
zo veilig als in een burcht.
U bent mijn God. Ik vertrouw op U.”’ (Psalm 91:1-2, BB)

Je bent veilig bij God en vanuit die veiligheid mag jij opstaan om anderen veiligheid te bieden in Jezus’ naam. 

Zullen we samen bidden?
‘Zo vaak zijn we bang, maar als we diep beseffen hoe sterk U bent, hoe groot en hoe liefdevol, zal die angst verdwijnen. Help ons om Uw woord serieus te nemen. En op te komen voor mensen die het moeilijk hebben. Amen.’

P.S. Ben je zelf slachtoffer van huiselijk geweld of ken je iemand in je omgeving, zoek hulp. Neem bijvoorbeeld contact op met  ‘Veilig Thuis’ via 0800-2000, of ga naar de website van de overheid met veel informatie over waar je terechtkunt met je vragen en noden. Je kunt ook altijd contact opnemen met het coachingsteam van Ik Wonder Jou. Wij zijn geen professionele hulpverleners, maar willen je wel een luisterend oor bieden.

Zo blij dat je bestaat!

Wilma-handtekening-witteachtergrond

Ontdek meer berichten van Ik Wonder Jou

Wil je elke dag een bemoediging in je inbox? Meld je dan aan voor Ik Wonder Jou.



*Door je aanmelding geef je toestemming voor het verwerken van je persoonsgegevens, zoals beschreven in de privacyverklaring, en geef je aan dat je 16 jaar of ouder bent.

Lees hier meer over Ik Wonder Jou.

Heb je vragen?

Samen in gesprek over Jezus en geloof.

Ik Wonder Jou is onderdeel van Jezus.nl. Naast het ontvangen van een dagelijkse bemoediging kun je je ook verdiepen in Jezus en geloof via een van onderstaande mogelijkheden. Zit er iets voor jou tussen?